Headhunting & Executive search
Headhunting znamená priame vyhľadávanie vhodných kandidátov pre zamestnávateľa. V preklade znamená headhunting "lovenie hláv" resp. lovenie mozgov" a z toho je odvodená profesia headhunter. Zo začiatku išlo o pužívanie slangového termínu, ktorý sa ujal; bolo to i z toho dôvodu, že v začiatkoch sa uvedenej profesii venovalo len málo agentúr a predovšetkým predmetom vyhľadávania boli vrcholoví manažéri.
Executive search je synonymom odborného termínu headhunting, v preklade značí priame vyhľadávanie. Samozrejme, niektorí autori, najmä v USA, sa snažia odlíšiť, a preto zdôrazňujú, že oni robia executive search a nie headhunting, a naopak. Asi tak ako keď niekto chce nájsť rozdiel medzi stravnými lístkami, gastrolístkami a stravovacími poukážkami...
Headhunting je efektívna, ale časovo veľmi náročná metóda. Z tohoto dôvodu sa používa pre vyhľadávanie pracovníkov do stredného a vrcholového manažmentu alebo odborných pracovníkov, ktorých nie je dostatok na trhu (napr. v súčasnosti rôzne druhy IT pozícii, logisti, manažéri kvality, TPM manažéri, klimatizéri, špeciálni zvárači, technológovia, procesní inžinieri,...ale i lekári). V niektorých prípadoch sa vyžaduje plynulé ovládanie anglického jazyka, už nie je výnimkou i požiadavka na ovládanie 2 alebo 3 svetových jazykov vrátane anglického.
Headhunting je vykonávaný diskrétnym spôsobom. Veľmi často sa stáva, že zamestnávateľ sa rozhodne pre výmenu na danom pracovnom poste. Akýkoľvek únik informácií, najmä na vrcholovom poste, spôsobuje škody danej organizácii, nehovoriac o prípadnej inzercii v médiach. Na druhej strane sa potenciálny kandidát vyhľadáva medzi pracovníkmi, ktorí sú zamestnaní a nechcú sa vystavovať riziku, že súčasný zamestnávateľ sa dozvie, že sa zaujíma o iné pracovné miesto. Úlohou headhuntera je vyhovieť daným požiadavkám diskrétnosti od oboch strán a jednať podľa ich pokynov.
Headhunting, alebo priame vyhľadávanie pracovných pozícií, predstavuje špecifickú oblasť náboru, ktorá si vyžaduje precízne stratégie a efektívne nástroje. Tento proces je obzvlášť dôležitý pri hľadaní top manažérov, špecialistov alebo kandidátov na pozície, ktoré si vyžadujú unikátne zručnosti a skúsenosti.
Kľúčové nástroje v headhuntingu zahŕňajú:
a) Sociálne siete: Platformy ako LinkedIn, X (predtým Twitter) alebo Facebook zohrávajú dôležitú úlohu pri identifikácii potenciálnych kandidátov. LinkedIn je najpoužívanejší nástroj vďaka možnosti vyhľadávania podľa špecifických kritérií, ako sú skúsenosti, vzdelanie alebo odborné zručnosti.
b) Databázy kandidátov: Interné aj externé databázy umožňujú rýchly prístup k širokej základni kandidátov. Mnohé personálne agentúry si budujú vlastné databázy, ktoré im umožňujú efektívne prehľadávať záznamy a nájsť vhodných kandidátov.
Softvér na riadenie náboru (ATS): Aplikačné systémy na riadenie náboru (Applicant Tracking Systems) umožňujú triediť, kategorizovať a sledovať vývoj kandidátov v procese náboru. Medzi populárne ATS patria napríklad Bullhorn (www.bullhorn.com), Zoho Recruit (www.zoho.com/recruit) alebo Greenhouse (www.greenhouse.com/uk/blog/find-talent-faster-and-easier-with-greenhouse-talent-filtering-and-talent-rediscovery).
Referenčné programy: Jedným z najúčinnejších nástrojov je využitie odporúčaní od súčasných zamestnancov. Kandidáti získaní cez referenčné programy majú často vyššiu mieru úspešnosti a dlhodobého zotrvania v spoločnosti.
Analytické nástroje: Dáta zo sociálnych sietí, online platforiem či interných systémov možno analyzovať, aby sa identifikovali trendy, potenciálne zdroje kandidátov a efektívnosť náborových stratégií.
Priame oslovenie: Tento tradičný, no stále efektívny nástroj zahŕňa priamy kontakt s kandidátmi prostredníctvom telefonátov, emailov či osobných stretnutí.
V modernom headhuntingu zohráva dôležitú úlohu kombinácia technologických nástrojov s osobným prístupom. Úspešný headhunter nielenže ovláda využívanie týchto nástrojov, ale zároveň vie, ako budovať dôveru a vytvárať kvalitné vzťahy s kandidátmi aj klientmi